Haki holownicze Poznań – Sprzedaż / Montaż / Serwis

Oferta

Haki holownicze montaż – kompleksowa usługa
Firma Luma zajmuje się sprzedażą, montażem i serwisem na miejscu haków holowniczych do wszystkich modeli aut.
Oferowane usługi są kompleksowe – obejmują montaż haka wraz z instalacją osprzętu elektrycznego.
W przypadku samochodów wyposażonych w komputerowy system sprawdzania poprawności instalacji – implementujemy uniwersalne moduły firmy BOSAL.
Montujemy haki w co najmniej dwóch wersjach, tzn. przykręcane kule do haka oraz oparte na automatycznym systemie wypinania (kluczyk i zamek).
Aby umilić czas naszym klientom, zapraszamy do poczekalni z kawą, telewizją, prasą oraz dostępem do internetu.

GWARANCJA – Montażu oraz gwarancja producenta.

Oferujemy gwarancję, zarówno na montowane elementy jak i na usługę – 24 miesiące.
Obsługujemy auta nowe, objęte gwarancją serwisową producenta. W takich przypadkach stosujemy wyłącznie moduły i instalacje elektryczne dedykowane do danego modelu auta, co w żaden sposób nie narusza postanowień gwarancyjnych.
Posiadamy bardzo duże doświadczenie w montażu modułów sterowania światłami przyczepy w samochodach z komputerowym systemem ostrzegania o awarii oświetlenia.

FAQ

Haki holownicze – pytania i odpowiedzi FAQ

Haki używane- czy warto ryzykować?
Hak holowniczy oraz jego elementy podlegają homologacji po wyprodukowaniu, oraz wymaga rejestracji w urzędzie po zamontowaniu w samochodzie. Fabrycznie nowy hak po montażu staje się integralną częścią pojazdu i zabronione jest przekładanie go do innego.

Haki oferowane przez szroty demontowane są z aut powypadkowych, ze złomowanych lub z innych powodów nie pozwalających na dalsze użytkowanie. Takie haki holownicze mogą być uszkodzone a niekiedy ich wygląd zewnętrzny zdaje się być bez zarzutu.
Najczęstsze i najgroźniejsze uszkodzenia używanych haków holowniczych:

  • osłabiona kula poprzez uderzenie w tył pojazdu (brak zewnętrznych oznak skrzywienia kuli)
  • skrzywienie kuli lub belki po uderzeniu (niekiedy brak zewnętrznych oznak, punktowe przeciążenie materiału skutkuje osłabieniem elementu)
  • korozja spawów i części stalowych (często pokrywane są nową farbą przed sprzedażą odświeżanie)
  • uszkodzenia systemu wypinania (grozi samo wypięciami kuli podczas użytkowania)
  • brak wszystkich elementów konstrukcyjnych haka (skutkuje brakiem homologacji na hak holowniczy)
  • brak wymaganej dokumentacji i tabliczki znamionowej (wymagane do przeglądu i zarejestrowania haka)
  • nieodpowiednie zabezpieczenie haka (poodzierane, zardzewiałe haki malowane są zwykłą farbą, która bardzo szybko odchodzi i przyśpiesza korozje materiału)

Podczas wymontowywania haków holowniczych, wiele elementów konstrukcyjnych zostaje w samochodzie.
Zamontowanie haka niewiadomego pochodzenia może grozić spowodowaniem tragicznego w skutkach wypadku. Takie działanie jest również nielegalne z powodu niewiadomego pochodzenia oraz braku odpowiednich dokumentacji.

Rejestracja haka holowniczego

Po zamontowaniu haka holowniczego w samochodzie należy udać się do Podstawowej Stacji
kontroli Pojazdów. Po uprzednich oględzinach Diagnosta wystawi zaświadczenie o poprawności
montażu i spełnieniu wymogów przez hak.
Diagnosta wystawia zaświadczenie na podstawie:

  • dokumentu zakupu haka
  • tabliczki znamionowej umieszczonej na haku
  • posiadanego certyfikatu (na tabl. znamionowej)

Z otrzymanym zaświadczeniem, należy udać się do urzędu, w celu uzyskania wpisu w dowodzie
rejestracyjnym.

Uciąg samochodu i haka

Maksymalny uciąg jest ustalany przed producentów pojazdów i jest on inny dla każdego modelu. Wyliczany poprzez odpowiedni wzór składający się z kilku wartości takich jak: „wartość D” uciąg haka wyrażony w kiloniutonach, DMC dopuszczalna masa całkowita pojazdu.

Producenci haków holowniczych znając wartości DMC każdego pojazdu dla ułatwienia w katalogu
podają takie wartości jak:

  • Masa holowanej przyczepy [max kg]
  • Nacisk na kulę [max kg]
  • Wartość D [kN]

Są to maksymalne wartości których nie należy przekraczać, odpowiednio przeliczone do wytrzymałości zarówno samochodu jak i haka holowniczego. Nie zastosowanie się do nich podczas użytkowania może skutkować poważnym uszkodzeniem oraz wypadkiem.
Niezastosowanie się do wartości skutkuje również utratą gwarancji producenta jak i gwarancji montażu. Dotyczy gwarancji haka holowniczego jak i gwarancji producenta samochodu.

Wiązka elektryczna 7-pin i 13-pin – jaką wybrać?

Wiązka 7 pin pozwala przenieść jedynie podstawowe światła używane w pojazdach (pozycyjne, kierunkowskazy, stop, przeciwmgielne). Według przepisów unijnych można zastosować taką wiązkę do przyczep poniżej 750kg dopuszczalnej masy całkowitej (DMC).
Wiązka 13 pin jest przeznaczona dla cięższych przyczep wyposażonych w światła cofania. Posiada dodatkową funkcję jaką jest możliwość przekazanie stałego zasilania do przyczepy (np. dla urządzeń w przyczepie kempingowej) poprzez przewód ładowania.

Moduł sterujący oświetleniem – czy jest konieczny?

Zastosowanie zależy od skomplikowania systemu elektrycznego danego modelu. Zestaw sterujący oświetleniem może zawierać wiązkę z modułem sterującym, lub samą wiązka bez modułu.

Wiązki z modułem wymagają samochody posiadające:

  • system sterowania CAN Bus (system komputerowy w samochodzie)
  • kontrolę oświetlenia Check Control (komputer informuje kierowcę o przepalonych żarówkach)
  • czujniki parkowania

Bagażnik rowerowy – czy pasuje do każdego haka?

Bagażniki rowerowe przyczepiane są bezpośrednio do kuli haka holowniczego. Dlatego też bagażniki rowerowe pasują do wszystkich typów haków holowniczych sprzedawanych i montowanych przez firmę P.H.U. LUMA.

PAMIĘTAJ – podczas montażu bagażnika rowerowego kula haka holowniczego powinna być sucha i czysta. Podczas ciągnięcia przyczepki kula haka holowniczego powinna być nasmarowana smarem.